Hallottál már a KOMÁRÓL?
MI AZ A KOMA?
Ez egy adóhatóság által nyilvántartott
"POZITÍV" adatbázis.
Teljes neve: KÖZTARTOZÁSMENTES ADÓZÓI ADATBÁZIS
A továbbiakban a KÖZTARTOZÁSMENTES ADTABÁZIS
rövidített kifejezését a KOMA-t fogom
használni.
Röviden, itt az adóhatóság azokat az adózókat tartja nyilván, akinek nincs
adótartozása, és a bevallásai is rendben vannak.
Mennyire
megbízható ez a KOMA?
Ez egy közhiteles nyilvántartás, melyet törvény szabályoz. Törvény írja elő az adatbázisba történő bekerülés feltételeit. E feltételek meglétét a NAV ellenőrzi. Nem elegendő a feltételeknek egyszer, a bekerüléskor megfelelni. Csak az maradhat az adatbázisban, aki folyamatosan tudja tartani a bekerüléskor meghatározott kritériumokat. Minden hónapban felülvizsgálják valamennyi nyilvántartásban szereplő adózót, aki nem teljesít valamely előírást, azt kiteszik az adatbázisból.
Ezzel kapcsolatban fontos lehet tudni a KATA adózás új szabályait. Írtam is erről egy cikker, amit itt olvashatsz!
Mire való ez az adatbázis, mi a célja?
Aki szerepel ebben az adatbázisban, az az adózó már önmagában ezzel a szereplésével igazolni is tudja, hogy nincs adótartozása. Nem szükséges külön kérelmet benyújtania a NAV-nak nemleges adóigazolás elkészítésére. A KOMA-ban szereplés önmagában alkalmas minden olyan esetben a tartozásmentesség igazolására, amikor jogszabály írja elő egy nemleges adóigazolás benyújtását.
Vannak olyan esetek, amikor nem jogszabály írja elő a nemleges adóigazolás bemutatását, mert a felhasználó, például egy bank, egy biztosító, egy partner, akkor is helyettesítheti az adóigazolások kiadását az adatbázisban szereplés ténye.
Ha bármilyen kérdésed lenne ezzel kapcsolatban keress bizalommal elérhetőségeim egyikén!
Milyen előnyöd származik, ha szerepelsz a KOMA-ba?
Helyettesíteni tudod a tartozásmentességről szóló nemleges adóigazolásokat. Ahogy még lent lesz róla szó, ekkor nem kell külön kérelemmel bajlódnod, ahol nem egyértelműek a kérdések. A kérelem nyomtatványt nem kell letöltened egy külön NAV-os nyomtatványkitöltő programba, miután mégis sikerült feltöltened adatokkal, még az ügyfélkapun is fel kell adnod. Az igazolást viszont a tárhelyre továbbítja a NAV, melyet még meg is kell találnod.
Előnye, hogy ugyanolyan értékű, mint amit a NAV személyesen neked küld ki.
Szóval az igazolási kérelmek bonyolítása elektronikusan nem olyan egyszerű. Adótanácsadó, vagy a könyvelő nagy segítségedre lehet.
Hamarosan következik a cikksorozat második része, hogy a lehető leghamarabb értesülj róla, iratkozz fel hírlevelemre.