A Beszámoló a gazdálkodásodat mutatja be!

2023.05.11

A beszámoló egy pontos, valós és átlátható képet kell, hogy tükrözzön, a társaság gazdálkodásáról. A hatóságok részéről történő ellenőrzés legtöbbször ennek a valós képnek a vizsgálatáról szól. A Beszámoló célja az információnyújtás!

A BESZÁMOLÓ összetételét, tartalmát érdemes minden cégvezetőnek ismerni.

Itt a múltbeli adatok jelennek meg, kettő lezárt üzleti évről, azaz a két utolsó évről. Az üzleti év leggyakrabban megegyezik a naptári évvel, azaz január 1-től december 31-ig tartalmazza az adatokat. A két utolsó év egy időben történő bemutatása is igen sok információt elárul a cég működéséről.

A két év párhuzamos bemutatása, egy kronológia gazdasági elmozdulást is mutat, mely jó esetben fejlődés, de akár lehet visszaesés is, vagy stagnálás. Ennek elemzésével nem fogok most foglalkozni, mert ha megértjük a beszámoló leglényegesebb számait, az összehasonlítás már menni fog.

Az év végi leltározást senki nem kerülheti el, hisz a beszámolóhoz hiteles, és valós adatokra van szükség: Itt egy egyszerű Leltár tábla. Neked csak a megnevezést, a darabszámot, és az összegeket kell beírnod. Az összesítést elvégzi helyetted. 

A Beszámolóban szereplő számokkal a ma Magyarországon a cégvezetők 92%-a nincs tisztában.

Úgy látom, és tapasztalom, hogy az ügyvezetők érzésből, csukott szemmel vezetik a vállalkozásukat.

Ha, azt mondanám az egyik ügyvezetőnek, hogy én most bekötöm a szemed, és így kell eljutnod A-ból B-be, a többség teljesen felháborodna, hogy hogy képzelek ilyet. Jogosan, hisz előtte semmilyen gyakorlásra nem adtam neki lehetőséget, sőt mondhatnánk ezt lehetetlen megcsinálni. Gondolj arra, aki valóban vak, és nem lát, milyen bekorlátozott az élete, na így van ez, azzal a cégvezetővel is, aki nem ért a saját cége pénzügyi dolgaihoz.

Mikor jön hozzám egy új ügyfél, az első interjún az alábbi kérdéseket szoktam feltenni.

Ne gondold, hogy ezek nagyon bonyolult kérdések, és csak a matek zsenik tudják megválaszolni. Valós gazdasági körülmények között céget vezető, valós vállalkozókról van szó.

A kérdéseket két célja van, egyrészt, hogy felmérjem, milyen munkáról van szó, a másik hogy lássam a cégvezető tájékozottságát a saját cégéről.

A pénzárban lévő készpénz mennyiségével nagyon sok vállalkozó nem foglalkozik. Nem ismerik, ennek az adózási és számviteli vonatkozásait. A készpénz készlet nyomon követeséhez itt a segítség, egyszerű, átlátható, könnyen kezelhető táblázat. Ha a vállalkozás pénztárába túl sok pénz van az is baj, és az is,ha túl kevés.

Kérdések a következők:

Mennyi volt a cég előző évi árbevétele?

Milyen adózási módot választott? KIVA-s, vagy Társasági adó alanya?

Milyen gyakori ÁFA bevalló?

Benne van-e KOMA-ba?

Mennyi tárgyi eszköze van?

Mennyi volt az előző évi nyeresége?

Hány bankszámlája van?

Milyen hitelei vannak, és mennyi a hitelállománya?

Hány alkalmazottja van, és azok hány órában vannak bejelentve?

Utolsó, óvatos kérdés. Mennyi készpénz szokott lenni a vállalkozás pénztárába?

Kész!!!…ettől az utolsó kérdéstől megfekszik a legtöbb cégvezető!                                                                De elárulom, hogy ezzel a pénztárkérdéssel mi a célom…Nekem fontos, hogy lássam, milyen tudatossági szinten van a cégvezető, honnan kell indulnunk az együttműködésünk elején.

Hasonló hasznos tippekért iratkozz fel Hírlevelemre!